Jom kita sembang-sembang..


widget sembang percuma @ ShoutMix

Wednesday 20 January 2010

"Baby Soup" untuk Kesihatan?



Anda seorang suami ? Isteri?
Anda seorang datuk atau nenek yang mempunyai beberapa orang cucu dan cicit?
Atau anda adalah seorang anak yang mempunyai beberapa orang adik beradik?
Pernahkah anda terfikir untuk menghirup “sup panas” dari semangkuk sup yang berisi daging anak, cucu/cicit ataupun saudara mara anda sendiri?
Apa yang akan anda katakan jika anda dihidangkan dengan sup bayi (baby soup)?
Beginilah kenyataannya di beberapa daerah di negara China seperti daerah Canton, apabila sesetengah restoran di tempat itu dikatakan turut menyediakan hidangan “sup bayi” yang dimasak bersama-sama dengan daging ayam dan herba. Sungguh tidak berperikemanusiaan!
Dari sudut pandangan agama (Kristian), hal berkenaan amalan kanibalisme ini disentuh seperti dalam petikan berikut:
Then God blessed Noah and his sons, saying to them, “Be fruitful and increase in number and fill the earth.  2 The fear and dread of you will fall upon all the beasts of the earth and all the birds of the air, upon every creature that moves along the ground, and upon all the fish of the sea; they are given into your hands.  3 Everything that lives and moves will be food for you. Just as I gave you the green plants, I now give you everything.
 4 “But you must not eat meat that has its lifeblood still in it.  5 And for your lifeblood I will surely demand an accounting. I will demand an accounting from every animal. And from each man, too, I will demand an accounting for the life of his fellow man.
 6 “Whoever sheds the blood of man,
by man shall his blood be shed;
for in the image of God
has God made man. (Genesis 9:1-6).
Sesetengah penggemar dan pemakan sup bayi ini percaya bahawa sup berkenaan mampu menguatkan daya tahan seksual mereka, khasnya di kalangan warga tua. Bagi kaum wanita pula, ada yang mengaitkan amalan memakan sup bayi ini sebagai satu cara untuk “awet muda”. Benar atau tidak dakwaan ini ? Walaupun umum tahu akan kewujudan bahan berasaskan tisu manusia dalam kebanyakan produk kosmetik, namun dalam kes memakan sup bayi (cannibalism), setakat ini belum ada pembuktian kesan yang dibuat oleh mana-mana saintis.

Sebaliknya kajian saintis terhadap kesan amalan kanibalisme (cannibalism) oleh puak asli di Papua New Guinea/Irian Jaya mendapati bahawa amalan ini adalah penyebab kepada penyakit “Kuru”dari keluarga transmissible spongiform encephalopathy (TSE); iaitu sejenis penyakit berkaitan urat saraf. Penyakit ini antara lain menjejaskan pertuturan, keseimbangan badan, dan kegagalan fungsi otot.
Apapun amalan memakan sup bayi di China ini banyak berhubung kait dengan faktor kemiskinan dan dasar kependudukan yang diamalkan di negara berkenaan. Rata-rata penduduk di kawasan luar Bandar negara China masih berdepan dengan masalah kemiskinan. Kos untuk melahirkan seorang anak di negara itu adalah berlipat ganda mahalnya (mencecah 2000 yen), berbanding dengan kos untuk menggugurkan janin yang jauh lebih murah (beberapa ratus yen sahaja).
Manakala dasar kerajaan China untuk menghadkan bilangan anak yang boleh dimiliki oleh sesebuah keluarga pula menyebabkan kebanyakan rakyat China yang mengandung anak kedua atau ketiga akan memilih untuk mengugurkan kandungan mereka. Lebih-lebih lagi  jika bayi yang dikandung itu adalah seorang bayi perempuan. Ini menyumbang kepada peningkatan statistik penguguran janin (abortion) di negara berkenaan.  Sesetengah penduduk di negara berkenaan turut sengaja mengugurkan kandungan mereka untuk mendapatkan wang, dengan tujuan memenuhi pasaran dan permintaan terhadap “sup bayi” ini.




MS@BS Kata : Ini perbuatan manusia yang tidak bertamadun. Korang jangan sekali-kali ikut... try pun jangan ! TQ

Life is too short... Heaven is too far to reach for... However, HELL IS REAL!

4 comments:

  1. Dear Malaikat Sesat,
    Many months back, I received a shock image about cannibalism in my mails...exactly like the image you posted here. I felt sick straightaway..it's really nauseating to see something like this and frankly speaking, human can sometimes can be worse than 'beast'.
    I just failed to understand, how human can consume human flesh as food..or in the name of beauty enhancement *S_ _T* nonsense like that. They are insane! Totally Bastard!

    ReplyDelete
  2. Yup HoneyBuzzin...
    and it never "banned" by China's Government so far... don't know why...
    Agree with u... those peoples who ever eating that kind of "soup" must be crazy, nonsense, bastard and... S_ _t!

    ReplyDelete
  3. astaghfrulloh haladzim,,,,

    ReplyDelete
  4. >>God is alloh,
    Orang-orang spesis pemakan orang ni memang tidak percaya akan kuasa Tuhan... Sebab tu spesis ni berani melanggar hukum Tuhan...

    ReplyDelete

Dari Lensa Malaikatsesat

Dari Lensa Malaikatsesat
Indahnya alam maya ku...

Cerita Aku Dan Alam Semulajadi...

Cerita Aku Dan Alam Semulajadi...
Tenom, 2010

Pengunjung yang dikesan dari serata dunia...

Arkib Blog Ini